Yerli Eserlerde Yerel Motifler

Sohbet arasında, laf lafı açarken konu yerli eserlerde yerellik sorununa geldi geçenlerde.
Sonra oraya koyduğum virgül ayağını çekti yukarıya, tostoparlak olup üç noktaya dönüşüverdi.
Bir meseleye kafa yorduğunuzda muhakkak ilişkili şeyler çıkar ya karşınıza? (Algıda seçicilik ya da mörfi kanunları deyin siz ona)
Parçaları bir araya getirirken düşündüm.
Pizza ilk ne zaman vazgeçilmez öğünlerimiz arasına girdi dersiniz?
Sinemada Ninja Kaplumbağalar'ı izlemeye gittiğimizde ortaokulda olduğumu hatırlıyorum. Ama muhakkak televizyonla daha evvel girmişti hayatımıza.
Farklı lezzetler deneyimlemeyi bugün hala çok seviyorum. Ama bugün pizza en sıkıcı fast-food gıdalardan oldu belki de.
Yine de her yerde o var.
Sonra Kurabiye Canavarı ile kıtır kıtır dev kurabiyelere merak sardık bir dönem.
Hala zencefilli ve yulaflı kurabiyeler yaparım ve pek severiz. Tahmin edeceğiniz üzere tarifler cup ile ve
menşei yabancı. İşte buna da bayılıyorum! En az sehir sehir, ülke ülke gezmek kadar keyifli keşifler sağlıyor sinema ve edebiyat.
Vendetta en sevdiğim filmlerdendir.
Fransız mutfağından "Egg Hole" ise onunla girdi mutfağıma.
Komşunun falafeli, bizim doğumuzun nohut köftesini ise (çeşitli isimler ve benzer tarifler) de ironik olarak bir Amerikan filmindeki sahneyle tanımıştım.
Ayıptır söylemesi pek güzel yaparım, severiz köfte-horu. Kore sineması noodle, sushi ve enteresan deniz canlılarına merak uyandırırken...
Yeti ile Spagetti'deki Spagetti methiyesi gerçekten mutfağa girip "çubuk makarna" yapma arzusu uyandırıyor.
Lafı nereye getirecek diyorsunuz. Haklısınız.
Demem o ki...
Yerli edebiyatta ve özelde cocuk edebiyatında yerel motiflerden yoksunluk üzerine dert beyan edildikçe, aklıma sözcükler, konu, kavram ve tasvirler kadar yerli lezzetlerin de eksikliği meselesi geliyor.
(Bilhassa da resimli kitaplarda.
8+ olarak nitelediklerimiz arasında çok iyi örnekler var neyse ki.)
"En az sehir sehir, ülke ülke gezmek kadar keyifli keşifler sağlıyor sinema ve edebiyat." dedim, evet. Şikayet etmiyorum yani. Derdim şudur ki:
Lafcadio'nun yan başrolü marsmallowun, lokum taklit edilirken kazara kesfedildiği hikayesi doğru olmasa da... Lokumu hala keşfedememiş olmamıza yanarım. :)











0 yorum:

Yorum Gönder

 

Geri Dön

Facebook

Video Of Day

Advertisement