Dini (mi) İçerikli?

 Dini kitaplar, dini içerikli kitaplar, İslami kitaplar... Tüm bu nitelemelerin çok indirgemeci olup tam da bu sebeple dini algılayışıma göre İslamın yaklaşımıyla örtüşmediğini düşünüyorum.
Din dışı olmayan dinidir. Din tüm hayatı kuşatır. Nitelikli çocuk kitapları da dini ve ahlaki eğitim için bulunmaz araçlardır. Araç mı dedim şimdi? Evet, dedim... Çocuk kitaplarının araçsallaştırılması konusu şimdilik dışarıda beklesin.
Adep (Ailede Din Eğitimi) programına çocuklar için hazırlanmış, türlü disiplinlerden içeriklerle öneriler ve kılavuzluklar sunduğum bir seminer programını yıllardır sürdürüyorum. Bir din eğitimcisi değilim. Bizzat sahadan katkı sunduğum bir program. Saha, dedim. Tanımlamaya kalkışınca biraz uzun o "saha" kısmı. Bir araştırmacı, çocuk gelişimci, kütüphane gönüllüsü, hikaye seslendirici, çocuk kitabı editörü, taze bir çocuk kitabı yazarı...  birkaç şeyin daha olduğu renkli bir saha. 
Bu süreçte gerçekleştirdiğimiz seminerlerde benden yukarıdaki ifadeleri duyanlar çoktur. Meseleye nasıl yaklaştığım ve nasıl kitaplarla bir çerçeve sunduğumu, ne tür filmler ve müzikler örneklediğimi bilirler.
Çerçeve hayli geniş doğrusu.
İlmihale dair, dinin ibadetlere ve somut öğretilere yönelik yüzünü anlatan, dini içerikli kitaplara programda sıklıkla atıfta bulunsak da...
Bu kitapların çeşitliliği ve özellikle Diyanet İşleri Başkanlığı yayınlarının nitelikli eserleri de göz önünde bulundurulduğunda alanda çok sayıda yayıncıdan çok sayıda iyi kitabın olduğunu biliyoruz. Bir öneriler listesine sığmayacak kadar çoklar... Edebi nitelikleri tartışılır olsa da çoğunun öncelediği şey edebi nitelik değil zaten.
İkisinin bir arada olduğu, hem edebi niteliği yüksek olan hem de içeriği dini öğretiler açısından dikkate değer olan kitaplara ise mümkün olduğunca yakından bakıyor, haklarında değerlendirmeler yazmaya çalışıyorum.
Öte yandan bir müslüman olarak hayat görüşüm dünyaya bakışımda bir rehber. Hemen her şeyi nasıl değerlendirdiğimi, ne tür çıkarımlar yaptığımı belirleyen bir pencere. Elbette bu hepimiz için de böyle.
Dolayısıyla İslam dinindeki "infak" kavramını çocuklara "Sihirli İplik" kitabıyla anlatmam sürpriz olmazdı. Yardımlaşmayı, iyiliği, dostluğu, dinlemenin önemini, empatiyi, eşitliği, adaleti yine nitelikli çocuk kitaplarıyla, bilhassa da doğrudan dini içerikli olmayan nitelikli resimli kitaplarla anlatmam sürpriz değildi. 
Bu yaklaşımı sayfalarına taşıdığımız önemli bir çalışma olan Aile İçi Etkinlik Rehberi 1 (ibadetler), Aile İçi Etkinlik Rehberi 2 (ahlak) yetişkinler için birer kılavuz eser olarak bu bakış açısını destekler nitelikte iki kitap olarak ortaya çıktı. Sihirli İplik, İki Bana Bir Sana, Masal Battaniyesi, Tavşan Dinledi gibi çok sayıda kitap da bu rehberde yer buldu.














Birkaç yıl süren materyal atölyeleri neticesinde çok sayıda kıymetli hocamızın ürettikleri içeriklerle kitaplar, filmler, müzikler ve drama örnekleriyle etkinliklere yer verdiğimiz bu rehberlerin çocuk kitaplarıyla ilgili bölümünün aynı zamanda editörüydüm.
Doç. Dr. Bilal Yorulmaz ve Drama Lideri dostum Şeyma Cimem ile işbiliği içinde kolaylaştırıcılığı ve editörlüğünü yaptığımız iki kitaplık bu diziden yararlanarak Ramazan ayında ve tüm zamanlara yayarak her gün, ailece keyifli ve nitelikli zaman geçirecek etkinlik ve önerilere ulaşabilirsiniz.
Öte yandan dini eğitim ve öğretimi destekleyecek somut dini içerikli kitap önerilerine ihtiyaç duyan eğitmen ve ebeveynlerden ara ara mesajlar almaya devam ediyorum.
Her birini belirttikleri ihtiyaçlara göre özelleştirilmiş önerilerle cevaplasam da bu hem yorucu hem de... Hem de yorucu olmaya devam ediyor. :)
Çerçeveyi somut dini içerikli kitaplara doğru daraltarak aşağıdaki kitapları önermek istiyorum. 

*Daraltmazsam fasiküllerce liste olabilir...
** Yaşlara göre kategorilemedim zira pek çoğu yaşsız. Ancak taban yaş hassasiyeti için parantez içlerine ve blog incelemeleri olanlar için de blog/Instagram yazılarına detaylı bakabilirsiniz.




  1. Aile İçi Etkinlik Rehberi 1-2/ Yekder Yayınları (Yetişkin kılavuzu)
  2. Çocuğun Duası/ Şafak Tavkul (2+)
  3. Allah Beni Seviyor/ Ayşe Sevim (3+)
  4. Canım Ramazan/ Elif Günaydın (4+)
  5. Oruç Kahramanları/ Ayşe Sevim (5+)
  6. Çıtır Çıtır Bir Bayram Macerası/ Betül Duran (3+)
  7. İftar Tabağı/ Heya Salih (3+)
  8. Kukla Misket Serisi/ Pınar Başar Ünlüer (4+)
  9. Güneşin Altındaki Deve/ Bulutsu (7+)
  10. Ramazan Geceleri/ Jenny Molendyk (3+)
  11. Minik Oruç Yıldızı/ Arife Gökmen (4+)
  12. Keloğlan Oruç Peşinde/ Merve Gülcemal (4+)
  13. Kalbimin Süsü Oruç/ Merve Gülcemal (4+)
  14. Küçük Sahabiler Serisi/ Özkan Öze (4+)
  15. Peygamber Hikayeleri Dizisi/ Özkan Öze (7+ blog değerlendirmesini okumanızı öneririm)
  16. Dersimiz Amentü/ Özkan Öze (9+)
  17. Dersimiz Güzel Ahlak/ Özkan Öze (9+)
  18. Rabbim Allah/ Özkan Öze (9+)
  19. Asr-ı Saadet Atlası/ Merve Safa Likoğlu (6+)
  20. Meraklı Tomurcuk serisi/ Merve Safa Likoğlu (4+)
  21. Senin Camin Ne Renk/ Jenny Molendyk (3+)
  22. Benim Camim Çok Şekil/ Jenny Molendyk (3+)
  23. Namaz Kıldığımız Sıradışı Yerler/ Jenny Molendyk (4+)
  24. Mesele Varsa Eğer Ömer Tamçözer (Namaz İlmihali)/ Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları (9+)
  25. Dünyanın En Güzel Kalbi/ Multibem (3+)
  26. Gerçek Olsa Rüyalar/ Multibem (4+)
  27. Peygamber Hikayeleri dizisi (Hz. Musa, Hz.Eyyub, Hz. Davud, Hz. Nuh, Hz. Yusuf, Hz. İsa...)/ İngilizce- Türkçe/ Multibem (5+)
  28. "Demek Öyle!" serisi/ Claire Jobert (5+ Blog degerlendirmesi okunmalı)
  29. "Seni Çok Seviyorum Allah'ım" serisi/ Claire Jobert (blog degerlendirmesi önemli) (5+)
  30. En Güzel Mavi/ Ketebe (İbtihaj Muhammad&...) (5+)
  31. Allah'ın Güzel İsimleri Dizisi/ Özkan Öze (4+)
  32. Benim Güzel Kelimelerim/ Sema Çelem (4+)
  33. Hayale Uçan Kuşlar/ İlknur Koç Aytaç (5+)
  34. Dünyayı Güzelleştiren Sır/Muhenned Al-Akus (5+)
  35. Ramazan Sürprizleri/Etkinlikle/ Gülce Kitap (4+)
  36. Planet Ömer/ Gülce Kitap (9+)
  37. Kakao Ağacı/ Mine Taşdemir Kuluç (8+)
  38. Kıkırdayan Hırka/ Mine Taşdemir Kuluç (8+)
  39. Hikâye Kumbaram/ Özden Sayın (7+)
  40. Ramazan Ayını Seviyorum/ Turkuvaz Kitap (4+)
  41. Bir Kudüs Masalı/ İlknur Koç Aytaç (5+)
  42. Karagöz ve Hacivat Ramazan Ormanı'nda/ Multibem (4+)
  43. O Beni Çok Seviyor/ Kübra Soysal Cici (4+)
  44. Ramazan Günlüğü/ Bilgenur Çorlu (4+)
  45. Ne Eksik Ne Fazla/ İlknur Koç Aytaç (5+)
  46. Ben Buradayım/ Nahad Al- Sawa (4+)
  47. Etkinliklerle Hoş Geldin Ramazan/ Multibem (4+)
  48. En Sağlam İp/ Ayşe Gül Gürbüz (8+)
  49. Hz. Muhammed'in Hayatı/ Casim Avcı
  50. Mavi Defterin Gizemi (Hz. Enes)/ Fatma Çağdaş Börekçi (8+)
  51. Okulda Birtakım İşler (Hz. Üsame)/ F. Ç. Börekçi (8+)
  52. Sürpriz Tatilde Köydeyiz (Hz. Ömer)/ F.Ç. Börekçi (8+)
  53. İyiliğin Yaşı Yoktur (Hz. Ali'nin Hayatı)/ F.Ç. Börekçi (8+)
  54. Zehra'nın Hadis Günlüğü/ Fatma Çağdaş Börekçi (8+)
  55. Yeryüzü Ayetleri 1- Büyük Karanlığın Sırrı/ Özkan Öze (9+)
  56. Yeryüzü Ayetleri 2- Mucizeler Fabrikası/ Özkan Öze (9+)
  57. Gazali ile Ateş ve Pamuk Arasında/ Özkan Öze (9+)
  58. İbn Tufeyl ile Akıl Adasında Bir Başına/ Özkan Öze (9+)
  59. Değerli Masallar Dizisi/ Diyanet İşleri Vakfı Yayınları (5+)
  60. Benim Orucum- Benim Namazım/ Selcen Yüksel Arvas (8+)
  61. Ramazan Çocukları/ Nur Dombaycı (8+)
  62. Hikâyelerle Çocuklara 40 Dua/ Selcen Yüksel Arvas (8+)
  63. Meraklı Kutu- Peygamberimi Tanıyorum/ Gülce Kitap
  64. İyi Dünya Fablları- Yunus/ Cezve Çocuk

İSLAM SANATI İÇERİR ÖNERİLER:
  1. Bazen Düşlere Mürekkep Bulaşır/ Elif Yemenici (4+)
  2. Bazen Düşlere Renkler Bulaşır/ Elif Yemenici (4+)
  3. Üsküdar'a Gider İken/ Elif Yelis (4+)
  4. Sakuranın Sesi/ Elif Yelis (4+)
  5. Çizginin Hikâyesi/ Elif Yelis (4+)
  6. Sanat Gezileri Dizisi/ Serap Mamati Eratlı (Erdem Çocuk) (8+)

2 yorum:

  1. Ailede din eğitimi kitabında verdiğiniz tavsiyelerin altındaki hesap sonucu buradayım . Çocuk yüreğinizden öperim:) not: büyümeye dirençlilerden biri :)

    YanıtlaSil

 

Geri Dön

Facebook

Video Of Day

Advertisement