Küçücük bir anın bir hortuma dönüşüp tüm şehri içine aldığı basit ve muhteşem bir kasırga Reçel Kavanozu.
Sadece kavanoz, sadece reçel olsa mesele bunca hikaye anlamsız olurdu. Elbet var bu işte bir bit yeniği!
Küçük okurla bit yeniğinin peşinde yetmişbir sayfayı yudum yudum bitirdiğimizde, İran'lı yazarın ustalığına bir dahi şapka çıkardık.
Efendim neden mi bahsediyorum?
Açılmamakta kararlı reçel kavanozu kapağından ve onu açmakta kavanozdan da kararlı ve inatçı Celal'den elbette.
Bugün marketten bir kavanoz reçel alsam ve bildiğim tüm yöntemleri denediğim halde açamasam, bozuk olduğuna hükmedip çöpe atardım. Emin olun ki elimden kapak kurtulduğu görülmemiştir. Hatta bir nevi aile içi kapak bükücü ünvanım var desem abartmış olmam.
Ha bizim Celal öyle mi ya? Elbette çöpe atmıyor. "Bu reçeli yemek için aldım. Kapağını açıncaya kadar da vazgeçmeyeceğim" diyor ve vazgeçmiyor da.
Celal'in kapağın peşinde tüm mahalleyi ve hatta şehri karıştırıp, reçel fabrikası sahibinin eteklerini tutuşturan inadının ardında fantastik bir hikaye, bir giz, polisiye bir detay falan beklemeyin sakın.
Tüm şehir gibi ve dahi küçük okur gibi aldanmış olursunuz.
Meselenin tüm güzelliği de basitliğinde.
Kermani, Abbas Kiyarüstemi'nin ya da Majid Majidi'nin sinemada yaptığını edebiyatta yaparak, basitliğin ve insan aczinin parodisini sarsıcı biçimde aynalıyor izleyicisine.
Ve aynı sinemada olduğu gibi çok özel bir zevke hitab ediyor. İran sinemasına olan sevgime anlam veremeyen dostlarım belki Kermani'den de haz alamayacaktır.
Diğerlerini buraya davet ediyorum.
Celal'in "çocuk aklı"nın ve müthiş kararlılığının peşinde her satırda saygı biriktirirken, kimsenin dikkat etmediği, umursamadığı, belki de yüzlercesini çöpe attığı reçel kavanozlarının Celal'in dikkatiyle nasıl değerli hale geldiğini görüyoruz şaşkınlıkla.
Celal sadece bir çocuk olabilir, belki de çok zeki değildir. Ya da dikkati ve kararlılığından başkaca meziyeti olmayabilir.
Ama bir çocuğun, sadece azim ve kararlılıkla büyük şeyleri değiştirebileceğini Celal'le biliyoruz.
Yetişkinlerin ise aslında iri çocuklardan ibaret olduğunu.
*Eser 2010 Astrid Lindgren Ödülü Adayı,
Unicef Çocuk Özel Ödülü,
1992 Hans Christian Andersen Jüri Özel Ödülü dahil, pek çok uluslararası ödülün sahibi.
Reçel Kavanozu
Yazan, Houshang Moradi Kermani
Kapak Çizimi, Canan Barış
Çeviren, Nezahat Başçı
71sh.
8.baskı
8+ ve büyümeye dirençlilere!
0 yorum:
Yorum Gönder