Başka Bir Yerde Yaşasaydım

Hayat dünyanın her yerinde aynı mıdır? 
"Başka yerde yaşasaydım
her şey farklı olabilirdi gibi geliyor bazen. 
Niye ben benim de başka biri değilim? 
Ve niye burada yaşıyorum? 
Belki de ben kendi kendimin eviyimdir. 
Eğer öyleyse, nerede yaşarsam yaşayayım
ben hep yuvamdayım." 

Yukarıdaki satırlar su gibi duru ve berrak, gökyüzü kadar kocaman ve mavi, "Başka Bir Yerde Yaşasaydım" kitabından. 
Küçük okur gibi, büyüğünün de gökyüzü kadar kocaman soruları var.
Kelimelerin ardında su gibi akıp giden, duru düşünceleri. 
Yuva neresidir? Vatan nereye denir? 
Kabul edildiğin, ait hissettiğin yer midir vatan? 
Senden öncekilerin ve senin doğduğun, üzerinde nesillerdir varlık mücadelesi verdiğin midir? 

Ya vatanından ayrılmak zorunda kalırsan? Ya taşıyabileceğinden fazlasına sahip olamazsan? Hiçbir yere ait olmamak, vatansız olmak nasıl hissettirir? 
Norveçli yazar Constance Orbeck-Nilssen'in yazdığı, Akın Düzakın'ın resimleyerek dilimize çevirdiği eserin çeviri ve üretimi Norwegian Literature Abroad (Norla) tarafından desteklenmiş. 
Editörlüğü ise yine yakından tanıdığımız bir isim olan Yıldıray Karakiya'ya ait. 
Yazarın duygudaşlıkta, daha yaygın kullanımıyla empatide ulaştığı nokta, okuru dünyanın dört bir tarafında yoğun bir duygusal ve düşünsel yolculuğa çıkarıyor. 
Yolculuğun durakları arasında Disneyland yok. 
Refah düzeyi yüksek ülkeler, mutlu anlar ve anılar yok. 
Yolculukta yalnız çocuklar var. Her biri yalnız ve başka bir yerde olmak isteyecek çocuklar. 
Yeryüzünün öteki çocukları karşılıyor her durakta küçük okuru.
Yazarın dupduru diline, dille mükemmel bir uyum içindeki resimleme eklendiğinde dürbünün ucundaki "başka yer" lerin hepsi sihirli bir yolculukla uçuşarak yanıbaşımızda bitiveriyor. 
Başka Bir Yerde Yaşadaydım'ı çok sevdik. Sorular, cevaplar ve yine sorular barındıran haliyle küçük okurlarla okuma grupları için de çok elverişli bulduk. 
Mülteci çocuklar, savaş mağdurları, istismara uğramışlarla beraber öteki çocukların hikayelerine dair bir kısmını daha evvel blog değerlendirmelerini yaptığım aşağıdaki eserlerle de ilgilenebilirsiniz.

Çabuksığınlar, Jean Claude Grumberg
Kuş Olsam Evime Uçsam, Güzin Öztürk
Dünyanın En Uğur Böceğ, Mevlana İdris
Yolculuk, Francesca Sanna
Dünyanın En Uğur Böceği, Mevlana Idris
Halepli Zeynep, Mevlana Idris
Öteki Çocuklar, Ursula Wölfel
Neredesin Janinka?, David Cirici
Zafer Kimin?, David McKee
Kapı Komşumuz Korsanlar, Jonny Duddle
Babam Çalılığa Dönüşünce, Joke Van Leeuwen
Geçti Gitti, Geçti Gitti, Geçti Gitti, Marjolijn Hoff
Balık, Laura S. Matthews
Sarı Papağanlar, Mavi Papağanlar, Manuela Monara
Ben Buradayım, Nahed Al-Shawa


Başka Bir Yerde Yaşasaydım
Hayat dünyanın her yerinde aynı mıdır? 
Yazan, Costance Orbeck-Nilson
Resimleyen ve çeviren, Akın Düzakın
Özgün adı: Hvor For Er Jeg Her? 
Abm Yayınları
5+ ve büyümeye dirençlilere








2 yorum:

  1. Listede bugünlerde pek bir bağımlısı olduğumuz "Dünyanın en uğur böceği" ni arayıverdi gözüm. Çok teşekkürler bu değerli derli toplu "öteki çocuğun hikayeleri" listesi için. Çocukların da bizim gibi hüzne ihtiyacı var biraz...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dünyanın En Uğur Böceği blog incelemesini yaptığımız ve muhtelif listelerde de önerdiğimiz çok sevdiğimiz bir kitap halbuki. Nazik ilavenizle yukarıyı zenginleştiriyorum derhal. Teşekkür ederiz efendim. :)

      Sil

 

Geri Dön

Facebook

Video Of Day

Advertisement